Oktatás, Múzeumpedagógia

Iskolai közösségi szolgálat


Kedves Diákok, Pedagógusok!

A 2013 és 2017 között eredményesen működő iskolai közösségi szolgálatos tevékenységeinket és projektjeinket a Kossuth téri múzeumépület bezárásával átmeneti ideig szüneteltetni kényszerülünk. Ez az átmeneti idő több tanévnyi, még akkor is, ha maga a költözés nem messzire és csupán fővároson belül történik. Az új épület a Városligetben fogadja majd a látogatókat és köztük a középiskolásokat, ahol újabb izgalmas ikszes programokat kínálunk majd.

Addig is, az alábbi ikszes archívumban, közzétesszük korábbi ikszes projektjeink képeit, videóit, ikszes diákjaink személyes beszámolóit. A képekkel, videókkal, írásokkal segítünk felidézni a nálunk ikszeskedők emlékeit, miközben célunk, hogy fenntartsuk velük a kapcsolatot, hogy önkéntesként vagy diák szakértőként visszatérjenek hozzánk, és  bekapcsolódjanak a megújult múzeum gyerekeknek és fiataloknak szóló fejlesztéseibe.

Pedagógusok, szülők és leendő ikszes diákok számára egyaránt ajánljuk azokat az esettanulmányokat, amelyek korábbi ikszes projektjeinket dolgozzák fel:

Joó Emese: Tantárgy és barkochba. Megjelent a dr. Arapovics Mária - dr. Bereczki Ibolya - Nagy Magdolna által szerkesztett Múzeumi közösségek - közösségi múzeumok című kötetben, a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ kiadásában, Szentendrén, 2017-ben.

Foster Hannah Daisy: Menekültmese. Megjelent a Frazon Zsófia által szerkesztett ...Nyitott múzeum...Együttműködés, részvétel, társadalmi múzeum című kézikönyvben, a Néprajzi Múzeum kiadásában, Budapesten, 2018-ban.

 

Néprajz úton-útfélen - 2016-ban és 2017-ben

KÉPGALÉRIA

 

Megnézem

NÉPRAJZ ÚTON-ÚTFÉLEN - ikszes sétaprojektek a Néprajzi Múzeumban (2016-2017)

A Néprajz úton-útfélen elnevezésű néprajzi sétákat ikszes középiskolások tartották Budapesten. A 120-150 perces zenés, interaktív programokon az ikszes projektmunkában résztvevő diákok osztálytársai, tanárai, családtagjai mellett érdeklődő múzeumi munkatársak is részt vettek. A sétaprojektek célja az volt, hogy a diákok segítséget nyújtsanak a múzeumnak friss szemmel ránézni saját kiállításaira és gyűjteményeire, miközben kortárs néprajzi szakértőkként, saját személyes kapcsolódásaik és nézőpontjaik mentén felfedezik és bemutatják a nagyváros szerintük néprajzinak tartott jelenségeit.

A fiatalok a sétaprojektek előkészítése során a Néprajzi Múzeum gyűjteményein, kiállításain keresztül ismerkedtek meg a néprajz fogalmával. Egyéni érdeklődéseik szerint, maguk választották ki azokat a témákat, amelyeket kutathattak, és amelyek múzeumi műtárgyaihoz nagyvárosi jelenségeket, tárgyakat kapcsolhattak. Mivel a résztvevő diákok különböző középiskolákból érkeztek, a projekt folyamat nemcsak a néprajzi és múzeumi ismeretekre, hanem a közösségfejlesztésre, egymás megismerésére és elfogadására, az együttműködés fejlesztésére is irányult. A séták megtervezésekor a fiatalok eltérő érdeklődéseikre és kompetenciáikra erőforrásként tekintettek, így a sétavezetés szereposztásában mindenki maga számára kihívást jelentő, de még éppen teljesíthető, komfortos szerepet kapott. A fiatalok a városi néprajzi séta programmal sajátos színfolttal gazdagították a múzeumi szolgáltatások körét, amely eddig csupán az iksz keretében, egy-egy alkalommal valósulhatott meg, azonban a siker előrevetíti annak lehetőségét, hogy a séták később pl. ifjúsági önkéntesség formájában folytatódhassanak.

Az első városi néprajzi sétára 2016. május 31-én, a DiverCity - Diving into diversity in museums and the city (2014-1-ESO1-KA204-004799) európai együttműködési projekthez kapcsolódóan került sor. A séta a Néprajzi Múzeum épületétől a Bazilikáig vezetett. A séta középiskolás vezetői Szabó Bence, Keresztély Szilvia, Verb Mercédesz, Fehérvári Fanni, Kovács Andrea Bianka, Králik Imre Félix, Németh Levente József és Cseke Anna Brigitta voltak. Az ikszes múzeumi mentorok videón dokumentálták a projekt folyamatot, a sétáról Sarnyai Krisztina készített fotókat, Csibi Balázs pedig egy videó összefoglalót.

A második városi néprajzi sétára 2017. június 9-én került sor. A séta a Néprajzi Múzeum épületétől a Dunán áthajózva a Budai várba vezetett. A séta középiskolás vezetői Szekrényesy Zoltán, Ribár Nikoletta, Vančová Anna, Horváth Noémi, Tuboly Zsófia, Jelinek Mátyás, Ostorics Miklós, Oláh János, Risi Marcell, a séta vezető koordinátora Gáspár Miksa középiskolás diák volt. A sétához a diákok (Takács Lilla, Nagy Veronika, Szekrényesy Zoltán, Tárnok Gábor, Risi Marcell, Ostorics Miklós, Szabados Marcell) saját elképzelésük szerint videó ajánlót készítettek. A sétáról Sarnyai Krisztina fotókat, Csibi Balázs pedig a 48 perces teljes sétafilm mellett egy 15 perces rövidített videóváltozatot is készített.

 

Menekültmese (2016) – projektismertető és diák megnyitó beszéd, 2016. július 11.

Gáspár Miksa, ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskola
 

Megnézem

Iksz projekt a Néprajzi Múzeumban - diák beszámoló, 2016. január

Meliska Fanni, Szabó Lőrinc Kéttannyelvű Általános Iskola és Gimnázium

Megnézem


 

Tantárgy és barkochba (2014-2016) - ikszes múzeumpedagógiai projekt ismertető

 

Megnézem

 

Ikszes diák előadás, VII. Országos Múzeumpedagógiai Konferencia, 2015. november 6.

Maryam Arbasi, Károlyi Mihály Fővárosi Gyakorló Kéttannyelvű Közgazdasági Szakközépiskola

Megnézem

Jógyakorlatként szerepelünk
az OFI Közösségi Szolgálat Portálján

 

Megnézem

Iksz projekt a Néprajzi Múzeumban - diák beszámoló, 2015. június

Chladny Gergely, Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium

Megnézem

Xántus János, a kortárs kalandor (2013-2017) - ikszes múzeumpedagógiai projekt ismertető

 

Megnézem

 

Logósétáltatástól a körhintáig - iksz a Néprajzi Múzeumban 2013 és 2016 között

KÉPGALÉRIA

Megnézem