Fábián Mária - Torma László: Az érsekcsanádi címeres
suba restaurálása.
A suba az adatok szerint Kiskunhalason készült 1900 körül. Bálint Lajos
a község első gazdája használta Érsekcsanádon templomba járó subának 1930-ig.
Gyűjtötte Fél Edit 1958-ban.
A gondot az anyag PVC tartalma okozhatja. A restaurálásban az ilyen tartalmú műanyagok használata nem tanácsos, öregedése, lebomlása során káros anyagok keletkezhetnek. A felmerült probléma szolgáljon tanulságul, hiszen ezek után a kiegészítést néhány éven belül ki kell majd cserélni timsós bőrre. A durva javítások eltávolításával kezdődött a munka. Ez azért is fontos volt, mert a szakadásokat, a hiányok nagyságát, az esetleges elnyúlásokat felmérni csak a síkban kiterített darabon lehetett. A cikkelyenként kitűzött subáról átlátszó fóliára pontos „térkép” készült. Ennek alapján rögzítettük a ragasztáshoz a szakadt, hiányos részeket rovartűkkel, szőroldalra fordítva a tárgyat. A kiegészítő anyagot direkt típusú textilszínezékkel festettük az eredetit megközelítő színre. Fóliával bevont kemény polisztirol lapon, a lerajzolt mintának megfelelően rovartűvel tűztük ki a ragasztási helyeket, felületeket. Az elnyúlások miatt a szakadások széleit időnként óvatosan nedvesíteni kellett, majd lepréselni. Így többnyire sikerült a méretváltozásokat kiegyenlíteni. A nedvesítést csak nagyon óvatosan lehetett alkalmazni a timsós cserzésű bőrök vízérzékenysége miatt. A ragasztáshoz néhány helyen szükséges volt - a szakadások, hiányok mentén- a szőrt néhány milliméter szélességben eltávolítani. A ragasztóanyag kukoricakeményítő : Planatol (polivinilacetát vizes diszperziója) 1:1 arányú keveréke. A szakadás formájának megfelelő vlis szabása után történt meg a ragasztás, ezt követte a hiányok méretének meghatározása, pótlása cikkelyenként. Majd préselés, szárítás következett. A kiegészítések elérték egy-egy cikkely szélét, ahol a varrásban erősítő bőrcsík (vóc) volt. Ezek közül néhány elnyúlt, ahol már nem tartotta bőrszél. A cikkelyek összevarrásánál erre figyelemmel kellett lenni. A kiegészítő anyagot, a varráserősítőt és a bőrszélt az eredeti öltésnyomok alapján varrtuk össze. A varrócérna anyaga lenfonal. A teljesen szőrtelen gallérról és a báránybőrről szabásminta készítése
után göndörszőrű gidabőrből pontos méretű másolat készült. Az eredeti öltésekbe
behúzott fonal rögzítette az eredetihez. Ugyanez történt az állógallérral
is. A kiegészítés esztétikailag emeli a tárgy megjelenését. A szőrét vesztette
eredeti anyag így változatlanul megtalálható a kiegészítés alatt. A test
és gallér közötti elnyúlást akadályozó bőrcsík elszakadása miatti méretkülönbséget
–az eredetivel azonos módon- bőrcsíkkal és a varrás során a bővebb oldal
betartásával lehetett kiküszöbölni.
A kiállítás megnyitásáig hátralévő időben a jó állapotú gyapjúhímzések
kiegészítései készültek el, az eredeti színre festett gyapjúfonallal. Különösen
a cikkelyekben két félből állóknál volt erre szükség. Nagyobb kiegészítés
az alján körben futó kettős nyolcas öltéssorban történt, csaknem teljes
hosszban. Szintén esztétikai megfontolásból, ezzel a suba visszakapta karakterét.
Irodalom: Horváth Mária: Jászsági hímzett suba restaurálása. Múzeumi Műtárgyvédelem 5/1978, 75-100 Kresz Mária: Népi szűcsmunka. Corvina, 1979 Szabolcs Péterné: Berzencei hímzett ködmön restaurálása. Múzeumi Műtárgy-védelem 8/1980, 83-96 Szebényi Judit: Egy dunántúli ujjas suba restaurálása. Múzeumi Műtárgyvédelem 9/1981, 253-277 |