A hónap műtárgya

Veleméri sindük

A hónap műtárgya

 

Szerző: Bulcsu László
Fotók: Nagymarosi Ádám

A Néprajzi Múzeum gyűjteménye az elmúlt években egy nagyvonalú adománynak köszönhetően, majd terepmunka révén is gyarapodott Velemérről származó, helyi készítésű kézműves tetőcserepekkel.  Ezzel a gyarapodással egy eddig szinte láthatatlan tárgytípus került a szemünk elé, új kutatási kérdéseket generálva. 

NM 2024.71.3. Velemér, 1920–1940
NM 2024.71.3. Velemér, 1920–1940

A sindü a német Schindel szóból származó zsindely szó egyik változata. Ezzel és a vele rokon tájszavakkal jelölik a tetőcserepet a magyar nyelvterület nyugati és északi részén. A tősgyökeres velemériek nem használják a tetőcserép kifejezést. Itt és a szomszédos településeken (Gödörházán és Magyarszombatfán) a házi készítésű tetőcserép a 19-20. század fordulójáig általánosan jellemző zsúptetőt váltotta fel fokozatosan. Fazsindellyel elenyészően kevés tetőt fedtek. Veleméren a helyi sindüvetés nagyjából a második világháborúig működött, ezt követően a gyári tetőcserepek terjedtek el. Mára helyi készítésű tetőcserepeket csak nyomokban lehet találni: jellemzően nem is eredeti helyükön, hanem többnyire melléképületeken, miután a tetők cseréjét követően kiselejtezték, eladták vagy átrakodták őket. Erre a feleslegessé vált, könnyen megszerezhető, jellegzetes helyi tárgytípusra figyelt fel Varga Géza is, aki magángyűjteményére alapozva hozta létre a veleméri Sindümúzeumot.  

NM 2024.71.3. Velemér, 1920–1940
NM 2024.71.3. Velemér, 1920–1940

A legtöbb sindü dísztelen, egyenes végű vagy hódfarkú cserép. Számos darabon azonban változatos domború vagy homorú díszítés, esetleg jel látható. Különös módon a domború díszítések – növényi motívumok, monogramok, dátumok – a sindü belső oldalán találhatók. Ennek készítéstechnikai oka van: a vetőformák ugyanis nemcsak a cserép fülénél voltak kifaragva, hanem a díszítés negatívját is belevésték. A vetőformák használata tömeges előállítást feltételez. Még a díszített formákat is többször használták, erre utalnak a megegyező motívumú sorozatok. Esetlegesebb, egyedi megoldás, amikor a vetőformába szórt homokba – amely a kivétel könnyítését szolgálta – „belerajzoltak”. A homorú jeleket vetés után vésték a sindüre, ezért ezek is egyediek, ritkák, és a belső és külső oldalra egyaránt felkerülhettek. Helyspecifikus cserép az itt kiállított másfeles sindü. Ennek nyilvánvalóan egyéni vetőformája volt, és arra szolgált, hogy helyettesítse a sorvégekre kerülő utolsó teljes és a mellette álló félcserepet. 

NM 2024.71.2. Velemér, 1920–1940
NM 2024.71.2. Velemér, 1920–1940

NM 2024.71.3. Velemér, 1920–1940
NM 2024.71.3. Velemér, 1920–1940

NM 2024.71.1. Velemér, 1920–1940
NM 2024.71.1. Velemér, 1920–1940

Vajon miért válhat, válik fontossá ez a jelentéktelen kinézetű, lassan már származási helyén is elfeledett tárgytípus az etnográfia számára? A technológia eredete, az agyag megmunkálása, a készítők személye, ambíciói, a sindükészítés és az őrségi fazekashagyományok kapcsolata, a vevőkör, a tárgyon megjelenő rajzok jelentése mind olyan kérdések, amelyre a most folyó kutatás keresi a választ, és amely közelebb vihet bennünket a tárgytípus és a helyi társadalom összefüggésrendszerének megértéséhez. 

NM 2023.76.14. Velemér, 19-20. század fordulója
NM 2023.76.14. Velemér, 19-20. század fordulója

NM 2023.76.14. Velemér, 19-20. század fordulója
NM 2023.76.14. Velemér, 19-20. század fordulója

NM 2023.76.14. Velemér, 19-20. század fordulója
NM 2023.76.14. Velemér, 19-20. század fordulója

JEGYEK