TIGRIS A MÚZEUMBAN 03 – RADIKÁLIS MUZEOLÓGIA / MAGYARORSZÁG?

A sorozat folytatódik a LUMEn kávézóban! 2019. máj. 27.

A beszélgetés középpontjában Claire Bishop Radikális muzeológia / Radical Museology című kötete (2013) és a szöveg magyar fordítása (2018) áll. Az esettanulmány-centrikus kötetben a radikalitás, az új muzeológia és a részvételi gyakorlatok és az „aktív” archívum kulcsmegközelítések, melyek adaptálhatósága izgalmas gondolati mezőt teremt.

 


Mit jelent a „dialektikus kortárs(iasság)”?
Kialakítható-e a múlttal aktív és értelmező viszony?
Mi ebben a munkában a szerepe a múzeumok állandó kiállításainak?
Hogyan helyezzük el a múzeumi gondolkodásban az „összetett modernitást”?
Milyen kapcsolatot teremthetünk kutatás és pedagógia között?
Építhetünk-e esetekből elméletet?
Lefordítható-e az elmélet a gyakorlatra?

A beszélgetés résztvevői
LÁZÁR ESZTER művészettörténész
RÓKA ENIKŐ művészettörténész
SÁRAI VANDA független művészeti újságíró, a kötet fordítója

Kurátor
FRAZON ZSÓFIA etnográfus

A beszélgetésre a Néprajzi Múzeum MaDok-program szervezésében a LUMEN Kávézóban kerül sor
2019. május 27., hétfő, 17.30

LUMEN kávézó (Horánszky u. 5.)

Facebook esemény


***

A Tigris a múzeumban sorozat a Néprajzi Múzeum MaDok-program és a LUMEN kávézó közös programja. A sorozat formája a beszélgetés, apropója pedig könyvek, szövegek és a múzeum közötti izgalmas kapcsolatok felderítése, inspiráló gondolatok megfogalmazásával, az olvasás, a beszélgetés és a múzeumi kritikai műveltség kereteinek és fogalomtárának szélesítésével.

A sorozatcím egy Kenneth Hudson (1916-1999) idézet: „A tiger in a museum is a tiger in a museum and not a tiger.” (Kenneth Hudson 1977 Museums for the 1980s. A survey of the world trends. Paris, UNESCO; 7. pp.) Hudson angol újságíró és muzeológus volt, az indusztriális archeológia fogalmának és módszerének megteremtője, átfogó múzeumnépszerűsítű könyvek és cikkek szerzője. Tigrises mondata izgalmas intellektuális mezőt teremt: a mindennapi valóság és a múzeumok világa között, és ebben a múzeumok felelősségére és missziójára tereli a figyelmet. „A tigris a múzeumban, az tigris a múzeum és nem a tigris” fordulat továbbá azokra a megközelítésekre is utal, amelyeket a művészettörténet „ez nem pipa” fordulata jelöl – amelynek nyomán a kép és a tárgy közötti összefüggések kerülnek az értelmezés célkeresztjébe. Múzeumi kontextusban viszont a tigris további tartományokat is megmozgathat: egyfelől utalhat koloniális, posztkoloniális megközelítésekre, az állatkertek és a múzeumok korai kapcsolataira, a kitömött állatok múzeumi prezentációjára, az élőhely és a múzeum közötti átjárás és feszültség lehetőségeire. Ez a gondolati mező eseményről eseményre tovább bővíthető.

A sorozat arculatát a de_form (Demeczy Nóra, Déri Enikő) tervezte.