Néprajzi Múzeum
Budapest 1146, Dózsa György út 35.
Telefon: +36 1 474 2100
E-mail: info@neprajz.hu
A reklám egyik ma is kedvelt műfaja a gyűjthető képsorozat és a gyűjtőalbum, melyet egy-egy termékhez kapcsolódó ajándékként, vásárlásösztönzőként alkalmaznak az 1870-es évektől kezdve. Eleinte főként az élelmiszeripar (például a Liebig féle húskivonat, csokoládé, kakaó), majd a 20. század első felében az egyéb élvezeti szerek (dohány, kávé, kávépótlók) reklámjaként is megjelentek. A neves svájci csokoládéipari cég, a Suchard 1899-től használta. Az képsorozatok és albumok célcsoportja elsősorban a városi polgárság volt, eleinte felnőttek és gyerekek is – majd a 20. század folyamán a nyomdai előállítás egyre olcsóbbá válásával inkább a szegényebb rétegeket és a gyerekeket célzó marketingműfajjá vált, lehetővé téve a gyűjtőszenvedély popularizálódását.
A képgyűjtő albumokkal a cégek tudatosan felhasználták a műveltség polgári ideálját, a képsorozatok olcsó és színes enciklopédiaként ismeretet közvetítettek. A képgyűjtemények kedvelt témái voltak például a történelmi személyiségek, állatok, épületek, várak, technikai találmányok, mesék, a Suchardnál pedig többek között az alpesi táj és népviseletek is. A két világháború közötti korszakban német és osztrák területről is ismerünk népviselet-képeket gyűjtő reklámcélú képsorozatokat. A most bemutatott vorarlbergi kiadású Suchard gyűjtőfüzet a cég Bittra nevű csokoládéjához kapcsolódott. Az album egy sorozat második tagjaként tiroli és vorarlbergi színes viseletképek gyűjtéséhez készült, valószínűsíthetően az 1930-as évek közepén jelent meg. A könyvtárban található példány teljes, összesen 47 beragasztott kis képet tartalmaz. Az album különlegessége, hogy alkotói ismertek: előszavát és a képmagyarázatokat Arthur Haberlandt, a bécsi Néprajzi Múzeum akkori igazgatója – a múzeumalapító Michael Haberlandt fia - írta, grafikusa pedig a kézjegy alapján valószínűsíthetően Alfred Hagel, ismert osztrák illusztrátor volt. Bár a korszakra jellemző volt a néprajzi témák, így a viseletek nemzetiszocialista ideológiai keretezése, és maga ifj. Haberlandt is sajnos közreműködője volt később a náci kultúrpolitikának, a Suchard-album szövegei nem terhelődtek ilyen módon. A képsorozat a 19. század eleji klasszikus népviselet-ábrázolások kései populáris utódai, ahol a jelzésszerű, lokális színezetet adó háttérből kiemelkedő figura valamilyen foglalkozásra vagy státusra utaló attribútummal a kezében jelenik meg.
Szöveg: Mészáros Borbála
Digitalizálás: Tusor Kinga
1. A képgyűjtőalbum címlapja (NM Könyvtár 22.104)
2. A képgyűjtőalbum (NM Könyvtár 22.104)
3. Tirol sematikus térképe a kártyákon látható viseletek származási helyével
4. Kesztyűárus (Zillertal, Tirol). A vidék híres volt a bőrműves iparáról, a termékeket vándorkereskedők is árulták. A kalap, az ún. Zillertaler Hut ismert tiroli szimbólummá vált.
5. Halász (Achental, Tirol). Házilag készült gyapjú félharisnyában, lábai mezítláb a cipőben, ahogyan ez a szomszédos Bajorországban is szokásos volt
6. Özvegyi viselet (Bregenzerwald, Vorarlberg). Eredetileg az időjárás elleni védelemül szolgáló, 17. századig visszavezethető köpenygallérral.