Hírek

Csokoládé és népviselet? Egy régi Suchard képgyűjtőalbum

A reklám egyik ma is kedvelt műfaja a gyűjthető képsorozat és a gyűjtőalbum, melyet egy-egy termékhez kapcsolódó ajándékként, vásárlásösztönzőként alkalmaznak az 1870-es évektől kezdve. Eleinte főként az élelmiszeripar (például a Liebig féle húskivonat, csokoládé, kakaó), majd a 20. század első felében az egyéb élvezeti szerek (dohány, kávé, kávépótlók) reklámjaként is megjelentek. A neves svájci csokoládéipari cég, a Suchard 1899-től használta. Az képsorozatok és albumok célcsoportja elsősorban a városi polgárság volt, eleinte felnőttek és gyerekek is – majd a 20. század folyamán a nyomdai előállítás egyre olcsóbbá válásával inkább a szegényebb rétegeket és a gyerekeket célzó marketingműfajjá vált, lehetővé téve a gyűjtőszenvedély popularizálódását.

A képgyűjtő albumokkal a cégek tudatosan felhasználták a műveltség polgári ideálját, a képsorozatok olcsó és színes enciklopédiaként ismeretet közvetítettek. A képgyűjtemények kedvelt témái voltak például a történelmi személyiségek, állatok, épületek, várak, technikai találmányok, mesék, a Suchardnál pedig többek között az alpesi táj és népviseletek is. A két világháború közötti korszakban német és osztrák területről is ismerünk népviselet-képeket gyűjtő reklámcélú képsorozatokat. A most bemutatott vorarlbergi kiadású Suchard gyűjtőfüzet a cég Bittra nevű csokoládéjához kapcsolódott. Az album egy sorozat második tagjaként tiroli és vorarlbergi színes viseletképek gyűjtéséhez készült, valószínűsíthetően az 1930-as évek közepén jelent meg. A könyvtárban található példány teljes, összesen 47 beragasztott kis képet tartalmaz. Az album különlegessége, hogy alkotói ismertek: előszavát és a képmagyarázatokat Arthur Haberlandt, a bécsi Néprajzi Múzeum akkori igazgatója – a múzeumalapító Michael Haberlandt fia - írta, grafikusa pedig a kézjegy alapján valószínűsíthetően Alfred Hagel, ismert osztrák illusztrátor volt. Bár a korszakra jellemző volt a néprajzi témák, így a viseletek nemzetiszocialista ideológiai keretezése, és maga ifj. Haberlandt is sajnos közreműködője volt később a náci kultúrpolitikának, a Suchard-album szövegei nem terhelődtek ilyen módon. A képsorozat a 19. század eleji klasszikus népviselet-ábrázolások kései populáris utódai, ahol a jelzésszerű, lokális színezetet adó háttérből kiemelkedő figura valamilyen foglalkozásra vagy státusra utaló attribútummal a kezében jelenik meg.

Szöveg: Mészáros Borbála

Digitalizálás: Tusor Kinga

1. A képgyűjtőalbum címlapja (NM Könyvtár 22.104)
1. A képgyűjtőalbum címlapja (NM Könyvtár 22.104)

2. A képgyűjtőalbum (NM Könyvtár 22.104)
2. A képgyűjtőalbum (NM Könyvtár 22.104)

3. Tirol sematikus térképe a kártyákon látható viseletek származási helyével
3. Tirol sematikus térképe a kártyákon látható viseletek származási helyével

4. Kesztyűárus (Zillertal, Tirol). A vidék híres volt a bőrműves iparáról, a termékeket vándorkereskedők is árulták. A kalap, az ún. Zillertaler Hut ismert tiroli szimbólummá vált.
4. Kesztyűárus (Zillertal, Tirol). A vidék híres volt a bőrműves iparáról, a termékeket vándorkereskedők is árulták. A kalap, az ún. Zillertaler Hut ismert tiroli szimbólummá vált.

5. Halász (Achental, Tirol). Házilag készült gyapjú félharisnyában, lábai mezítláb a cipőben, ahogyan ez a szomszédos Bajorországban is szokásos volt
5. Halász (Achental, Tirol). Házilag készült gyapjú félharisnyában, lábai mezítláb a cipőben, ahogyan ez a szomszédos Bajorországban is szokásos volt

6. Özvegyi viselet (Bregenzerwald, Vorarlberg). Eredetileg az időjárás elleni védelemül szolgáló, 17. századig visszavezethető köpenygallérral.
6. Özvegyi viselet (Bregenzerwald, Vorarlberg). Eredetileg az időjárás elleni védelemül szolgáló, 17. századig visszavezethető köpenygallérral.

 

JEGYEK