Hírek

Egy évtized a múzeum népzenei gyűjteményében – Dincsér Oszkár

Dincsér Oszkár fiatal kutatóként az 1930-as években a Lajtha László körül működő munkaközösség tagjaként kapcsolódott be a népzenekutatásba. Rövid kutatói pályája ellenére eredményei maradandó helyet foglalnak el a II. világháború előtti népzenekutatás anyagai között. Tudományos tevékenységének eredményeit és lenyomatát a Néprajzi Múzeum őrzi, hagyatéka a HUN-REN BTK Zenetudományi Intézetben található.

A múzeum archívumi gyűjteményeiben 315 db fonográfhenger és 530 db – nagyobbrészt zenei témájú – fénykép fűződik a nevéhez. A helyszíni gyűjtéseken, valamint a fővárosi hanglemezfelvételeken részt vevő énekesek és hangszeresek fényképei a népzenei gyűjtések páratlan kiegészítő forrásai. Emellett 20 db néprajzi tárgy gyűjtőjeként szerepel. Múzeumi munkájával kapcsolatos hivatalos iratokat őriz az archívum Kéziratgyűjteménye, köztük munkajelentéseket, a gyűjtőutak pénzügyi elszámolásának papírjait, vagy a határátlépések hivatalos igazolásait, valamint emigrációját követő levelezését a múzeummal.

Palicza Jóska furulyázik. Karancsberény (Nógrád vm.), 1940. Dincsér Oszkár felvétele. NM F 84051
Palicza Jóska furulyázik. Karancsberény (Nógrád vm.), 1940. Dincsér Oszkár felvétele. NM F 84051

 

Kísérleti felvételek után 1937 nyarán nagy lendülettel indult meg a régen várt népzenei gramofonlemezfelvételek programja – a később Pátria-sorozat néven emlegetett felvételek –, amelynek szakmai irányítását Bartók Béla, Kodály Zoltán és Lajtha László végezte el. A lemezfelvételek tudományos és gyakorlati előkészítését a múzeum népzenei osztálya vállalta magára. Az osztályt ebben az időben egyedül Lajtha képviselte, szükségessé vált tehát egy munkatárs felvétele a megszaporodó feladatok elvégzésére. Dincsér Oszkár 1937-ben önkéntes, fizetéstelen gyakornokként került a múzeumban. Eközben párhuzamosan végezte egyetemi tanulmányait a zeneakadémián hegedű szakon, majd Kodály tanítványaként a zeneszerzés szakon, valamint a nem sokkal korábban megalakult néprajz tanszéken.

 

Az ezekben az években fellendülő népzenei – helyszíni - kutatások sok más fiatal kutató pályakezdésében is ösztönzőleg hatottak. Önkéntesként fiatal külsős kutatók csatlakoztak a munkához, köztük Balla Péter, Manga János, Veress Sándor, Vargyas Lajos, Domokos Pál Péter vagy Volly István. Országosan nagy erőkkel folytak a helyszíni gyűjtések – közben a fővárosban folyamatosan folyt a felvételezés a Rádió stúdiójában.

Ferenci Márton (Zsuki) a Magyar Rádió stúdiójában muzsikál. Budapest, 1941. Dincsér Oszkár felvétele. NM F 89014
Ferenci Márton (Zsuki) a Magyar Rádió stúdiójában muzsikál. Budapest, 1941. Dincsér Oszkár felvétele. NM F 89014

Dincsér múzeumi gyakornoki tevékenységét és az ezidőben folyó népzenekutatói munkákat jól körvonalazza az 1938. évi jelentése.  Ebben feladataként szerepel a beérkezett viaszhengerek és lejegyzett népzenei anyag leltározása, az egyidejűleg készült új gramofonlemezek múzeumi elhelyezése és a leltárkönyvek vezetése. Emellett a korábbi gyűjtések revízióját, valamint a helyhiány miatt szétszórt, különféle raktárakban elhelyezett hangszerek rendezését is végezte.

„A népzenei gyűjtemény revideált anyagát előkészítette, a támlapokat lemásolta, leltározta a beérkezett hengeres, illetve lejegyzett népzenei anyagot, a beérkezett grammofon lemezeket, végezte ezek muzeológiai elhelyezését. Számba vette a népzenei felszerelést (fonográf-gépek), megkezdte a múzeum hangszergyűjteményének revízióját. A Rádió r. t. grammofon felvételeinél segédkezett; ellátta a népzenei osztály folyó munkáját (henger csiszolás, támlapok, stb.)” (EA NMI 9/1939)

 

A Pátria-hanglemezek előkészítésében és a felvételek lebonyolításában Dincsér tevékenyen részt vett. A felvételezések számtalan gyakorlati teendőjét és az adminisztrációs munkákat az irányító Lajthától sok esetben ő vette át – így a zenészek utazását szervezte, vagy a cigány muzsikusok szükséges ruházatának előállítását intézte. A lemezfelvételek előkészítő helyszíni gyűjtésekbe is korán bekapcsolódott, jelentős számban gyarapítva a múzeum fonográfhenger gyűjteményét. Ezeken a hengereken jelentős számú hangszeres ‒ hegedű, gardon, duda, tekerő, citera, furulya, tülök és teljes zenekari ‒ felvétel található.

 

 

Dincsér első ismert fonográffelvételei 1938 májusában készültek egy Budapesten tartózkodó kalotaszegi, nyárszói énekessel. Kovács Gyögyről korábban már Lajtha is készített felvételeket, a gyűjtés folytatását betanuló kollégájára bízta. A felvételek jórészéről Dincsér lejegyzéseket, ún. támlapokat is készített, erre későbbi gyűjtései során már nem fordított ekkora gondot.

Az MH 2939 számú fonográffelvétel ’támlapja’ Dincsér Oszkár lejegyzésével
Az MH 2939 számú fonográffelvétel ’támlapja’ Dincsér Oszkár lejegyzésével

Későbbi fonográfos gyűjtései a Kárpát-medence számos területét célozták Erdélytől a Felföldön át a nyugati határszélekig. Szentesi gyűjtése és a tekerő felfedezése a magyar népzene kutatástörténete szempontjából is jelentős. Dincsér 1939-ben járt Szentesen, ekkor készültnek az első hangfelvételek a tekerőről – a helyszíni gyűjtés során fonográfhengerre (MH 3820‒3851) vették, majd nem sokkal később lemezre is rögzítették Balla István tekerős játékát. Dincsér a stúdióban részletes fotósorozatot készített a hangszer felépítéséről, a játékmódról. Lajthával közös publikációja a szentesi tekerőről még ugyanebben az évben, a Néprajzi Értesítőben jelent meg. Ebben a hangolás és a megszólaltatás pontos leírása mellett a használat alkalmaira is kitérnek: „Névestét, disznótort, lakodalmat még ma is gyakran tekerő muzsika mellett tartanak meg. „Ha a kocsmába dalikáznak", előbb-utóbb betéved a tekerős, vállán „Bözsikével", „Katival". Bevett szokás ugyanis leány néven becézni a hangszert s gyakran „ne tekerje meg a Bözsikét" felszólítással kezdik a mulatságot.”

 

 

Két csíki hangszer. Mozsika és gardon címmel 1943-ban publikálta disszertációját, amely a magyar hangszeres népzene vizsgálatában úttörőnek számít. Ennek alapját a megelőző évben Gyimesben és szomszédos csíki falvakban végzett gyűjtései jelentették, amelyhez kapcsolódóan a múzeum gyűjteménye 47 fonográfhengeren (MH 4140-4187) mintegy 131 dallammal gyarapodott. Ezek legnagyobbrészt hangszeres ‒ hegedű, furulya ‒ felvételek.  A helyszíni gyűjtést követő évben megszervezte a budapesti lemezfelvételt, a gyimesi és csíki hangszeres népzenei anyagot az ostromot megelőzően, az utolsó előtti felvételi alkalommal rögzítették. Ezek a lemezfelvételek a háború alatt megsemmisültek.

 

 

Duduj Lajos és neje csűrben muzsikál. Csíkszentdomokos (Csík vm.), 1942. Dincsér Oszkár felvétele. NM F 154212
Duduj Lajos és neje csűrben muzsikál. Csíkszentdomokos (Csík vm.), 1942. Dincsér Oszkár felvétele. NM F 154212

Dincsér 1944-ben hadiszolgálatba kényszerült, 1945 februárjában elfogták. Hadifogságáról nincsenek adatok, de egy múzeumi dokumentum szerint 1945 nyarán már Svájcban tartózkodott. Hazatérni évekig nem tudott, míg 1948-ban az emigrációt választotta. A sokévi várakozás és levélváltások után 1949-ben a múzeum megszüntette addig fenttartott munkaviszonyát. Az ígéretes pályakezdés és népzenekutatói tevékenység megszakadt, kapcsolatát a magyarországi tudományos élettel a nagyobbrészt hagyatékában fennmaradt, és az Etnológiai Archívumban található néhány levél őrzi. Így ír Lajthának 1946-ban, még a visszatérés reményében: „[…] most, miután örömmel hallottam hírt Tanár Úrról, megpróbálom felvenni a kapcsolatot, bár nem tudom, hogy a régi lakás épségben maradt-e, hiszen az a környék különösen veszélyes volt.[…]. Kérem, ha lehetőség van rá, távollétemet kimenteni szíveskedjék, mivel nem rajtam múlik, mihelyt alkalom nyílik, igyekszem haza. Egyben kérem, amennyiben ideje és elfoglaltsága engedi, ne hagyja elkallódni a közös szeretettel őrzött és kezelt gyűjteményt, magam a távolból a régi aggódással gondolok a lemezekre és hengerekre.”

Dincsér Oszkár Bernben telepedett le, ahol később építésztechnikusként vállalt munkát. Volt kollégáival és mestereivel levélben továbbra is tartotta a kapcsolatot, de a népzenekutatói hivatástól végleg eltávolodott.

 

 

Berlász Melinda: Dincsér Oszkár kutatásai a „Pátria”-felvételek összefüggésében. In: Zenetudományi Dolgozatok, 2001‒2002, 121‒144.

Lipták Dániel: Dincsér Oszkár népzenekutatói munkássága. Doktori disszertáció, 2024.

 

 

JEGYEK