Szerkesztette: Wilhelm Gábor

Hagyomány és eredetiség

Tabula könyvek 8.

Néprajzi Múzeum, Budapest, 2007. 268 p.


A Néprajzi Múzeum 2003. október 30. és 2004. szeptember 30. között mutatta be az Eredeti, másolat, hamisítvány - tárgyak párbeszédben című kiállítását, mely a múzeumba került tárgyak különböző értelmezéseit járta körül.

A kiállítást kétnapos konferencia zárta a Néprajzi Múzeum (Budapest) és a PTE BTK Kommunikációs és Médiatudományi Tanszék (Pécs) szervezésében. E konferencia előadásaiból nyújt válogatást a Hagyomány és eredetiség.

A kötet tanulmányai - a kulturális antropológia, a néprajz, a kommunikációkutatás, az irodalomtudomány, a művészettörténet, a kritikai kultúrakutatás, a történettudomány művelőinek bevonásával - a következő kérdésekre keresik a választ: Hogyan viszonyulnak ma az egyes tudományágak képviselői a "hagyomány", "eredetiség", "autenticitás" fogalmakhoz? Miként jelennek meg ezek a kérdések, problémák az általuk vizsgált területeken, így például a terepen, a tárgyakban, gyűjteményekben, a szimbólumokban, a műalkotásokban és az irodalmi szövegekben? Mennyire kapcsolják össze e jelenségek a különböző kutatási diszciplínákat - akár átfogó használatuk, akár kritikájuk révén?

Tartalom

Lakner Lajos: Irodalmi kultusz és hagyomány

Gyuricza Eszter: Eredetiség és hagyomány a Széchenyi-kultuszban

Rákai Orsolya: Eredetiség és/vagy egyéniség? Egy tisztázatlan kritikai értékelőfogalom nyomában

Frazon Zsófia: A múzeumi hagyomány és a kiállított tárgyak eredetisége

Vályi Gábor: Lemezgyűjtés kritikai perspektívában. Hagyomány- és eredetiségrekonstrukciók az Edison-galaxisban

Heltai Gyöngyi: Az operett eredetmítoszai és a politika. Egy "kitalált tradíció" a szocializmusban (1949-1956)

Havasréti József: Diskurzusok az avantgárd körül

Gálosi Adrienne: Átöröklés: az eredetiség és reprezentáció összefonódása a nyolcvanas évek művészetében

Régi Tamás: Hagyomány és modernitás Kelet-Afrikában

Sz. Kristóf Ildikó: Kié a "hagyomány", és miből áll? Az Indigenous Studies célkitűzései a jelenkori indián felsőoktatásban

Wilhelm Gábor: Jimmie Durham a múzeumban. Indián művészet és etnikai identitás

Szuhay Péter: Hagyományok konstruálása a magyarországi roma képzőművészetben: Labanczné Milák Brigitta példája

Berek Sándor: Cigány/roma identitáskonstrukciók

Nagy Károly Zsolt: Homrogd nem volt, hanem... Egy csereháti falu identitáskonstrukciós folyamatainak dilemmái

Pusztai Bertalan: Autentikusság, rivalizálás, "márkázás". Megalkotott hagyományok használata a turizmusban

Gráfik Imre: Kézjegy. Kézműveshagyomány mint védjegy, avagy az eredetiség garanciája

Szilágyi Dániel: Dilemma. Az eredetiség problémája a táncházakban     

Belelapozok a kiadványba
JEGYEK