A deszkás cipője

2014. szeptember

 

Egy használati tárgy élete - legyen bármilyen szép, vagy csúnya, régi vagy új - rendkívül izgalmas történeteket rejt: néprajzi múzeumi kontextusban a hétköznapokról, de akár egy kutatásról és a múzeumi munkáról. Nézzünk ebből egyet!

A 42-es gördeszkás cipő közvetlen használatból került át a Néprajzi Múzeum gyűjteményébe 2007-ben. Tulajdonosa akkor 21 éves volt. A kutatás 14 és 21 éves kora közötti deszkás ruhatárát dolgozta fel muzeológiai eszközökkel. A cipő egy speciális tevékenységhez kapcsolódott: a deszkázáshoz; ezen keresztül a szubkultúra és az identitás fogalmához. De az egyéni ízlés, a divatkövetés, a fogyasztás és a márkatudatosság egyaránt része jelentések hálójának. A hangsúlyok megválasztása és bemutatása muzeológusi feladat.

A deszkázás modern városi jelenség, amelynek gyökere a többezer éves polinéz szörfkultúrába nyúlik vissza, ahonnan a 20. század elején (hawaii közvetítéssel) került a kaliforniai partokra. Az első gördeszkát is szörfösök készítették a szárazföldi gyakorláshoz a 20. század közepén: cipőre szerelhető görkorcsolya megbuherálásával. Magyarországon a nyolcvanas években vált ismertté a deszkázás, a lapok és az alkatrészek kereskedelembe kerülésével párhuzamosan.



A deszkázás mint életstílus rengeteg ismétlésből, gyakorlásból, tanulásból, térhasználati attitűdből és jellegzetes öltözködésből álló kortárs montázs, amelyet áthatnak más utcai aktivitások (mint a graffiti, a hip-hop, az utcai kosárlabda, a görkorcsolyázás és a biciklizés) és zenei stílusok (mint a rap, a hip-hop, a reggae, a drum and bass, a metál és a rock). A főként fiatal srácokból álló, lakhelyükhöz közeli tereken együtt guruló, trükköket és ugrásokat gyakorló csoportok öltözete sok hasonló elemet tartalmaz: bő derekú és szárú, erős anyagból készült nadrág, póló, sapka, kapucnis pulóver, deszkás cipő és deszka.

A szubkultúra fogalma közel áll az ellenállás kritikai és politikai magatartásához: több esetben össze is mosódik vele. Jelentése és gyakorlata mára szinte teljesen levált a hatvanas évek baloldali, kulturális-politikai diákmozgalmairól, holott kialakulása ehhez az időszakhoz köthető. Az ifjúsági szervezetek, a politikai ellenállás és a popzenei kultúra összekapcsolódása olyan társadalmi változásokat eredményezett, melyben a szembenállás társadalmi elkülönüléshez vezetett. A hatvanas-hetvenes évekre jellemző kulturális ellenállás mára átalakult, veszített politikai rendszerellenességéből. Életstílussá vált, és kiegészült a posztmodern társadalom fogyasztói, szabadidős és élménykultúrájával.

A szubkultúrákat ma is meghatározza a láthatóság és a felismerhetőség, amely leginkább az öltözet és a test megformálásában érvényesül. Ez egyfelől az összetartozás, másfelől a többségi társadalomtól való különbözés érzését és élményét adja. Minél radikálisabb egy csoport, annál koherensebb öltözködési kód és viselkedési minta kapcsolódik hozzá. A deszkás kultúra legjellegzetesebb viseleti darabja: a cipő; amely a speciális csoporthoz való tartozáson túl a saját deszkás stílusára vonatkozó jeleket (kopásokat, szakadásokat, javításokat) is tartalmaz. Tehát jel és kopásra ítélt használati tárgy.

De a cipő a kutatási témán kívül több múzeumi kontextusra is utal: egyrészt egy hónapig a hónap műtárgya sorozat része lesz, ezzel párhuzamosan a szeptember 29-én nyíló TÁRGYMUTATÓK kiállítás része (MaDok LABOR, Lövölde tér 4.), majd ezt követően A magyar nép hagyományos kultúrája című állandó kiállítás egy kiegészítése, kiállítási tárgya. Hétköznapi kalandjait tehát mozgalmas múzeumi kalandok követik, amelyek ugyancsak beépülnek a tárgy jelentésvilágába.

Deszkás cipő
Gumi, pamutszövet, velúrbőr (varrás, ragasztás)
Gyártó: VOX, USA
Használó: Gradvolt Róbert (2007)
Textil és viseletgyűjtemény 2010.15.22.1-2

JEGYEK