Néprajzi Múzeum
Budapest 1146, Dózsa György út 35.
Telefon: +36 1 474 2100
E-mail: info@neprajz.hu
Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy királylány, aki csak olyan kérőhöz kívánt feleségül menni, aki el tud bújni előle. Ez azonban lehetetlennek tűnt, mert a királylány olyan varázslattal bírt, amellyel bárkit bárhol megtalált. Vajon akad-e olyan kérő a földkerekségen, aki elrejtőzik előle? A falu kondása bátran vállalkozik a próbatételre, de bizony igencsak nehéz dolga van... Segítsünk neki eljutni a királylány szívéhez! Nézzük meg, hogyan kel életre a történetük, fedezzük fel, mit jelentenek a mesében és a tárgyakon is megjelenő szimbólumok!
Ajánlott korosztály: óvoda és 1., 2. évfolyam
Foglalkozásainkat a korosztályi igényeknek megfelelően differenciálva tartjuk.
A foglalkozás időtartama: 60 perc
Helyszín: a gyűjteményi kiállítás Népművészet időről időre kiállítási egysége
Belépő: MÉTA csoportos foglalkozásjegy
A belépőjegyekkel a MÉTA tér a látogatás napjától számított 10 napig ingyenesen látogatható.
Előzetes egyeztetés a muzeumpedagogia@neprajz.hu címen! Általános információk a foglalkozásokról
Fotó: Incze László
* * *
Piros a szív, piros a tulipán, piros az alma, piros az orca, piros a tűz… A magyar népművészetben bizony a piros szín fordul elő a leggyakrabban, elsősorban az öröm, a lelkesedés és az ünnepi hangulat tolmácsolója. De mi a helyzet, ha a mi történetünkben éppen azért piros a király feje, mert bizony nagyon mérges lett? Legkisebb lányát elszerette egy ifjú pásztorlegény, és most bizonyítania kell, hogy megérdemli a királylány kezét! Segítsünk neki teljesíteni a lehetetlennek tűnő próbákat, és békítsük meg a király szívét!
Múzeumpedagógiai foglalkozássorozat élőszavas népmesemondással óvodásoknak és kisiskolásoknak a Néprajzi Múzeum gyűjteményi kiállításában.
Első állomás: Japán!
Xántus János gyűjtése nyomán először Japánba hajózunk, a mesék szigetére, ahol megelevenítünk két kis hőst: Isszunbósit, az arasznyit, ki kalandja elején nem kért mást az anyjától, csak tűt, fatányért és evőpálcikát – de vajon miért? És egy szépséges kis leányt, kinek fényessége még a császárt is rabul ejtette! Hogyan születtek, hova mentek, kikkel találkoztak, milyen kalandokban volt részük? Gyertek, hallgassátok meg, majd készítsünk együtt egy selyempapír legyezőt vagy lampiont, tussal megfestve. Így elevenítsük fel ennek az első nagy utazásnak a tárgyait.
A foglalkozás időtartama: 90 perc
Helyszín: A gyűjteményi kiállítás Kiállítások kora kiállítási egysége és a MÉTA tér
A Néprajzi Múzeum hatalmas, új gyűjteményi kiállításában rajzok, festmények után kutatunk. Hosszú utunkra rajztáblával és írószerekkel megpakolva indulunk: székely kaput szemlélve, átányi szobán keresztüllibegve, mintákra és árnyékokra rácsodálkozva, a legszebb maszkválasztót kipipiálva, aztán Dudás Julcsi rajzainál megpihenve felelevenítünk népszokásokat, beszélgetünk a mi szokásainkról, babonákról, hiedelmekről, üvegképekre rápillantván kicsit a hitről is.
Ajánlott korosztály: 3–8. évfolyam
Helyszín: a gyűjteményi kiállítás Terepen, Múzeumgalaxis és Népművészet kiállítási egységei
Orra van, szája van, néha mozgó állkapcsa van. Néha állat, néha ember, legalábbis emberi. Néha olyan szellemszerű. Néha színes, néha fekete, néha ijesztő, néha vicces, néha fura, néha vonzó, néha mintha két arca lenne. Farsangkor is hordják, de látható szuperhősös filmben is. Japán színház? Védelem a kígyók ellen? Beavatás? – Mind igaz. A sokácoknál: busó. Tudod már? Ez a MASZK!
A Néprajzi Múzeum új, nagyszabású gyűjteményi kiállításában aktív, játékokkal teli, garantáltan izgalmas maszkfelfedező utunk végén még azt is megtudjuk, milyen itt mostanság a maszkok titkos élete. Pontosabban mi magunk járulunk hozzá.
Ajánlott korosztály: 5–8. évfolyam
Helyszín: a gyűjteményi kiállítás (Tárgyak élete és) Művészet és etnográfia kiállítási egysége
A nagyobbaknak szóló foglalkozás keretében a gyűjteményi kiállítás Tárgyak élete elnevezésű részével ismerkedünk meg. A tárgyak önmagukon túlmutató történetének feldolgozásával tárgy és ember kapcsolatát tanulmányozzuk. Keressük a választ arra, hogy vajon mely tárgyak, és miért válhatnak fontossá emberek és közösségek számára. Megvizsgáljuk azt is, milyen utat jár be egy tárgy, amíg bekerül egy múzeum gyűjteményébe. És vajon melyek a számunkra legfontosabb tárgyak? Hogyan változhat a viszonyunk egy tárgyhoz az idő múlásával?
Ajánlott korosztály: 5 –12. évfolyam
Helyszín: a gyűjteményi kiállítás Tárgyak élete kiállítási egysége
Amikor távol élő embereket, idegen kultúrákat ismerünk meg, a saját életünkre is új nézőpontból láthatunk rá. De hogy ne csak felületesen általánosítsunk, ahhoz közelebb kell lépnünk, kapcsolatot kell kialakítanunk velük, hogy mélyebben megérthessük őket.
Erre több példát is mutatnak a különböző korok néprajzkutatói. Kövessük őket, hátha könnyebben megértünk másokat, és talán magunkat is!
Ajánlott korosztály: 5 –12. évfolyam, egyetemisták, felnőttek
Helyszín: a gyűjteményi kiállítás Terepen kiállítási egysége
Mindenkinek van olyan tárgya, amelyhez ragaszkodik. Ezek a tárgyak élettörténetünk részei, így sokat elárulnak rólunk.
Most különböző országokból érkezett emberek mesélnek Magyarországra hozott tárgyaikról, ezzel segítve minket abban, hogy jobban megismerhessük őket. Egy kendőről viszont semmit nem tudunk, csak azt, hogy a határon akadt fenn a szögesdróton.
A foglalkozáson közösen gondolkozunk élethelyzetekről, tárgyak és emberek kapcsolatáról és saját kötődéseinkről.
Te mit vinnél magaddal, ha úgy hozná a sors, hogy hosszú időre egy másik országban kell élned?
Ajánlott korosztály: 9–12. évfolyam, egyetemisták, felnőttek
Mi mit gondolunk a székelyekről és vajon ők mit gondolnak saját magukról?
Milyen jellegzetességek mentén különböztetünk meg egy nemzetet, egy népcsoportot és beszélünk sajátos kulturális helyzetekről?
A diákok kisebb csoportokban, különböző interaktív játékok, feladványok segítségével ismerkednek meg a székely identitás meghatározó elemeivel, és dolgozzák fel önállóan a kiállítás különböző tartalmait. Mit jelent a székely büszkeség, mi határozza meg és teszi jellegzetessé az életmódjukat, milyen a népművészetük, hitük, és a történelmük.
A foglalkozás időtartama: 60 perc és 90 perc
Helyszín: a Székelyek – Örökség-mintázatok időszaki kiállítás
Előzetes egyeztetés a muzeumpedagogia@neprajz.hu címen!
Jelentkezem a foglalkozásra! Általános információk a foglalkozásokról