Programok

MaDok-filmek III.: Hétköznapi kreativitás I. vetítés

2025. márc. 13. 18:00 - 20:00
Tavasszal nyílt felhívást tettünk közzé a MaDok-filmek sorozatának folytatására hétköznapi kreativitás témával. Olyan filmes projekteket kerestünk, melyek a hétköznapi kreativitást egyfajta hétköznapi alkotási módszerként értelmeznek. Arra buzdítottuk a pályázókat, hogy leljék meg a mindennapokban ezt a jelenséget, majd kritikus szemmel és filmes eszközökkel értelmezzék. Az összehívott szakmai zsűri a beérkezett pályázatok alapján négyet ítélt támogatásra, melyekből ez alkalommal kettőt mutatunk be a nézőknek.

Bartha Máté, Illés Szonja Zsófia: Vadvízország, 2024, 27 min

Márton Dorottya: Üzenet a szerkesztőknek, 2024, 21 min
 

Helyszín: moziterem


Jegyvásárlás
 

A MaDok a jelenkorkutatás múzeumi programja, amelyet 2003 óta a Néprajzi Múzeum szervez és koordinál. A MaDok-program fókuszában a kortárs tárgyi világ megőrzése és a jelenkor múzeumi dokumentálása és bemutatása áll. A program a jelenkor fogalmához tartozó, gyűjteményi szempontokat is megvalósító empirikus kutatások láthatóvá tételére és tudományos fórum kialakítására tett kísérlet.
 
A MaDok-filmek sorozatot a Néprajzi Múzeum MaDok-programja hívta életre, azzal a céllal, hogy kutatók, filmesek, művészek a film médiumán keresztül gondolkodjanak a hétköznapok mai és közelmúltbeli jelenségeiről. 2008-2009 és 2010-2011 között 9 film készült, melyek DVD kiadványként is megjelentek. Az alkotások a városi térről és használóiról, alternatív és underground közösségek működéséről, eltűnő jelenségek utolsó pillanatban elkapott perceiről szólnak, a kétezres évek első évtizedéről, olyan megközelítésekről, melyek akkor foglalkoztatták az alkotókat. A filmekből fél évig vetítést szerveztük és meghívtuk alkotóikat is előkészítve az új sorozatot.
További információ
 
A MaDok-filmek III. OPEN CALL, vagyis a hétköznapi kreativitás filmes dokumentálása kiírt pályázatot 2024. tavaszán hírdettük meg, összesen 20 pályázat érkezett, melyet szakmai zsűri bírált el.
 

Illés Zsófia Szonja-Bartha Máté: Vadvizország

Rendezte: Bartha Máté, Illés Zsófia Szonja
Kutatás: Illés Zsófia Szonja
Kamera, vágás: Bartha Máté
Hangutómunka: Nagy Botond
Hossz: 27 perc

A kanyargó Tiszát övező buja, sötétzöld erdősáv egy különleges világot rejt. A dzsungel-szerű, sűrű növényzet zsebkendő méretű földek és gyümölcsösök, kis, cölöpházas horgásztanyák szabdalják. Az árvizektől védő gát innenső oldalát rendszeresen elönti a Tisza, az itt élő és dolgozó emberek ebben mégsem a nehézséget, hanem az életet hozó víz ajándékát látják. Míg a gát túloldalán fekvő településeket csapadékszegény, forró, aszályos időjárás sújtja, itt a természet gazdagságával találkozhatunk. A Vadvizország c. rövid dokumentumfilm szereplői halászok, horgászok, a vizmegtartás szakértői és talán az utolsó ártéri gazdálkodók, akik ezeken a különleges tájon kalauzolva minket, a Tiszával való együttélésről mesélnek.

Bartha Máté Budapesten élő fotográfus és dokumentumfilm-rendező. Mester fokozatú diplomáit a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Fotográfia és a Színház és Filmművészeti Egyetem Dokumentumfilm-rendező szakán szerezte. Jelenleg a MOME doktori iskola hallgatója. Fotográfiai tevékenységéért 2018-ban Capa Nagydíjjal, 2019-ben a Louis Roederer Discovery Awarddal, 2024-ben pedig a Les Boutographies fesztivál nagydíjával jutalmazták. SZFE-s, Szél Viszi c. diplomafilmje 2019-ben elnyerte a XVI. Verzió Dokumentumfilm-fesztivál legjobb első- és diákfilm díját. 2020-ban a Spektrum TV-nek rendezett 8 részes dokumentumfilm-sorozatot Duna, az árral szemben címmel. Bartha felmenői a Vadvízország c. filmben bemutatott Nagykörű településről származnak, ahol a nyarakat gyerekkora óta tölti.

Illés Zsófia Szonja multidiszciplináris alkotó, ökológiailag elkötelezett művészeti és kutatási projektekkel foglalkozik. Skóciában szerezte mester diplomáját a The Glasgow School of Art ‘Environmental Design’ szakán. Az IASK Környezeti Kutatócsoportjának tagja, illetve a svéd HDK Valand művészeti egyetem film mester szakának külsős oktatója. 2021 óta a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen végzi doktori kutatását, melynek témája a Közép-tiszai ártéri gazdálkodással kapcsolatos hagyományos ökológiai tudás. Installációs és művészeti projektjei többek között a TATE Britain-ben (2018), az Istanbul Biennalen (2015), és a London Design Week-en (2018) szerepeltek. Illést családi kötelékek fűzik a filmben szereplő közép-tiszai településhez. A téma iránti elkötelezettsége kutató testvérétől ered, aki ártéri gazdálkodóként dolgozott a térségben.

Márton Dorottya: Üzenet a szerkesztőknek

Rendezte: Márton Dorottya
Kamera: Márton Dorottya, Elek Judit Sára
Helyszíni hangmérnök: Elek Judit Sára
Hangutómunka: Trener Péter
Vágó: Márton Dorottya
Colorist: Eduardo Saravia
Hossz: 21 min

A Nők Lapja olvasói leveleit a hétköznapok problémái íratták hétköznapi nőkkel. A leveleket az államszocializmus alatt írták, de kortársaink tolmácsolják. Márton Dorottya a film előkészítésekor egyben kutatómunkát is végzett a Nők Lapja archív számaiban 1950-89 között, melyeket később filmjében tematizál, rávilágítva, hogy ezek a problémák kortalanok. Változott a nők helyzete azóta és mit mond ez a jelenünkről? Az Üzenet a szerkesztőknek egy közösségi film, ahol különböző, hátterű és korú nők kerülnek párbeszédbe: a kommunizmus alatt élt levélírók és kortárs hangjaik. Az olvasói levelek  mélyen személyes történeteket mutatnak be, melyben a levélírók a gyerekneveléssel, párkapcsolatokkal, munkavállalással kapcsolatban kérnek tanácsot. A nők láthatatlan napi problémáit mi vagy ki oldja meg?  Az állam, az egyéni startégiák, szolidaritás nőtársainkkal vagy a hétköznapi kreativitás?

Márton Dorottya a Színház- és Filmművészeti Egyetem dokumentumfilm-rendező mester szakán (DokMA) diplomázott. Diákfilmjei a Zsigmond Vilmos Filmfesztiválon (ZSIFF), az Országos Független Filmfesztiválon (MAFSZ) és a Friss Hús Nemzetközi Rövidfilmfesztiválon voltak láthatók. Dorottya munkássága a dokumentumfilm és a kísérleti film határmezsgyéjén áll, gyakran egyszemélyes stábként forgat, illetve ül a kamera elé, mint szereplő. Munkáiban gyakran absztrakt és diverz elemeket használ (mobil felvétel, fotó, házi videó), melyekkel mélyen személyes témákat dolgoz fel. Hogy is volt? című rövidfilmjét a 21. Verzió Filmfesztiválon vetítették.

 

JEGYEK