Kortárs műtárgyak

Az oldal szerkesztés alatt ...

 

Virtuális felépítés - Ilyés Zoltánra emlékezünk (2016. január)

2015 decemberében a néprajzos és antropológus szakma tragikus hirtelenséggel vesztette el Ilyés Zoltán kutatót, egyetemi oktatót, kollégát és barátot. A Néprajzi Múzeum munkatársai Zoltán egy rövid, mégis éles szemű szövegével vesznek búcsút tőle.

A Virtuális felépítés című szöveget és a hozzá tartozó hűtőmágnest 2014 novemberében hozta be a Néprajzi Múzeumba. A MÚZEUMHÁLÓ című kiállítás, amelyen a szöveg olvasható, a mágnes pedig látható volt, Fejős Zoltán 60. születésnapjára készült, példás szakmai összefogás eredményeként, amelyben Ilyés Zoltán és Danó Orsolya egyaránt részt vettek...

 

Kép és történet Rezai Dariush zafírgyűrűjéről (2015. szeptember)

Nemrég jelent meg a bevándorlók tárgykultúráját vizsgáló kutatásunk egyik kötete, melyben személyes történeteken át mutatjuk be a Budapesten élő bevándorlók és tárgyaik sajátos viszonyát, párbeszédét. A menekültként 12 évesen Magyarországra érkezett Rezai Dariush és zafírgyűrűjének története is innen származik.

Dariush 1994-ben született Afganisztánban. Ghazniban nőtt fel. Tizenkét éves volt, amikor édesapja meghalt, ő pedig édesanyjával Iránba költözött. Három év múlva embercsempészek segítségével indult el Európába. Megpróbáltatásokkal teli út végén lépte át a magyar határt, és kért menedékjogot...

 

A deszkás cipője (2014. szeptember)

Sorozatunk keretében most először jelenik meg nagyvárosi, korunkat reprezentáló műtárgy. Az előtérben kiállított sportcipő - a gördeszkás szubkultúra jellegzetes kelléke - egy közelmúltban végzett néprajzi kutatás és gyűjtés révén került a múzeumba.

A 42-es gördeszkás cipő közvetlen használatból került át a Néprajzi Múzeum gyűjteményébe 2007-ben. Tulajdonosa akkor 21 éves volt. A kutatás 14 és 21 éves kora közötti deszkás ruhatárát dolgozta fel muzeológiai eszközökkel. A cipő egy speciális tevékenységhez kapcsolódott: a deszkázáshoz; ezen keresztül a szubkultúra és az identitás fogalmához. De az egyéni ízlés, a divatkövetés, a fogyasztás és a márkatudatosság egyaránt része jelentések hálójának. A hangsúlyok megválasztása és bemutatása muzeológusi feladat...

 

Az erős színhez erősebb hang (2014. július)

A múzeumi gyűjtemény nemcsak azokkal a tárgyakkal jellemezhető, amelyek benne vannak, hanem azokkal is, amelyek nincsenek. Az ilyen tárgyak egyszerre beszélnek a múzeumról és rólunk. Arról, hogy hol érezzük a határokat, hogy mit fogadunk el, és mit nem? Hogy miként próbáljuk-e oldani kétségeinket és fenntartásainkat, s megtaláljuk-e ehhez a megfelelő nyelvet?

 

 

Habverő: a kamrától a múzeumig (2014. június)

Mit tudunk elmondani egy olyan, közelmúltbeli hétköznapi tárgyról, amiről látszólag nem tudunk semmit? Vagy éppen csak valamit. Mitől és miként válhat mégis izgalmas, akár egy korszakot jellemző, kontextussal rendelkező, jelentéssel telített hétköznapi tárggyá?

A képen látható elektromos habverő - több más, a hónap kortárs műtárgya sorozatban közölt tárgyhoz hasonlóan - a műanyag-kiállítás 2005-ös önkéntes tárgybehozása során került a Múzeumba...

 

A pécsi szál (2014. május)

A fémből és textilből készített különös tárgy nem egy varázskalap a Harry Potterből, hanem egy lámpabúra Pécsről: amit kedvünk szerint lógathatunk fentről lefelé, vagy feszíthetünk alulról felfelé, egy szobában, vagy akár a kertben. Jelen esetben: egy múzeumban. De ahhoz, hogy praktikusan és funkcionálisan használható hétköznapi tárgy legyen, bele kell tenni némi kreativitást, barkácsolást, elektromos vezetéket, foglalatot és egy villanykörtét. A búra csak a keret. Mégis beszédes tárgy. Mesélem...

 

Az indiánok és a többiek (2014. április)

Kezdjük a történetet egy idézettel: "voltak az indiánok és a cowboyok (minden, ami nem indián, az ilyenkor cowboynak számított)". Az állítás egy nagyon szórakoztató történetből származik: egy közel 2500 darabos műanyagkatona gyűjtemény leírásából.

A tulajdonos - aki ma már ötven éves - a hetvenes évek elején kezdte gyűjteni a katonákat. Eleinte ajándékba kapta, majd maga is vásárolt, gyerekként és fiatal felnőttként egyaránt. A katonákat egy idő után csoportosította, a csoportokat megnevezte, meghatározott időszakonként megszámolta, a gyarapodást feljegyezte, és persze: hatalmas csatákat vívott seregével...

 

Banksi a Néprajziban (2014. március)

De mit keres Banksy a Néprajziban? Hol a helye, mi a jelentése a két műnek? Mit kezd mindezzel a Múzeum? És ki BANKSI?

"Ismeretlen eredetű falfestmény maradvány a 21-ik század elejéről; Lelőhely: Budapest, Filatorigát HÉV megálló" - olvasható a Néprajzi Múzeum első emeleti állandó, és az Erdélyen innen - Alföldön túl című időszaki kiállításában...

 

 

Kemény és karcmentes (2014. február)

Hatalom, politika, sport, technika, utazás, turizmus, erő és emlékezet ér egymáshoz ezekben a történetekben, és bármilyen különös: ebben a két megkopott, patinás műanyagtárgyban is.

Mostanában sokat emlegetjük a Szovjetuniót. Felemlegetjük és megemlegetjük. Téli Olimpia Szocsiban: az elmaradhatatlan nosztalgiázással. Szocsi volt ugyanis az egykori Szovjetunió legismertebb üdülőközpontja, a szovjet emberek vágyainak netovábbja, a Fekete-tenger keleti partjának szubtrópusi időjárású települése, a 20. század első évtizedeiben induló turisztikai fejlesztéssel. 1917-ben lett város. De 1917-ben sokminden más is történt. Snitt...

 

Identitás emlékbe (2014. január)

Mit sűrítenek, mit fejeznek ki a tárgyak? Miként mutatjuk meg és olvassuk őket? Milyen eszközökkel teremtünk kapcsolatot egy tárgy múzeumi léte és egykori használati kontextusa között? És miért jó megfejteni egy tárgyat? Nagy kérdések. Mégis sokféle "jó" válasz adható. Nézzünk most egyet!

A piros, barna, sárga és fehér grafikával nyomtatott dobozról az is meg tudja állapítani, mit tartalmaz, aki nem olvas héberül. A kávészemekre ültetett, gőzölgő friss kávéval teli bögre egyértelműen utal a doboz tartalmára. A márkanév és a minőség leolvasásához viszont már elengedhetetlen a hébertudás...

 

Nemzeti és szőrös (2013. december)

A Harry Potter könyvsorozatban van egy visszatérő epizód, amelyben a főtárgy egy pulóver: amelynek nincs a többi varázstárgyhoz hasonló csodálatos ereje, Harry számára mégis fontos: érzelmileg. Neki készült, és ilyenből nagyon kevés van neki.

A kerettörténet így szól: Harry utálja a karácsonyt, mert olyankor el kell hagynia az iskolát, az egyetlen helyet, ahol jól érzi magát. Viszont szerencsére mindig úgy alakul, hogy legjobb barátja, Ron Weasley családjával karácsonyozik. Ott kapja a pulcsit: Ron anyjától, Mollytól, aki minden évben az összes gyerekének köt karácsonyi pulcsit. Így Harrynak is. Mintha a fia volna. És lényegében ő az egyetlen, aki örül az új karácsonyi pulcsinak. Nem látja sem csúnyának, sem cikinek, örül, hogy rá is gondolt valaki. És minden alkalommal fel is veszi saját pulóverét...

 

Építő (2013. november)

A Néprajzi Múzeum előtt elterülő Kossuth Lajos tér tavasz óta összefüggő és átláthatatlan építési terület. Utcai nézetből, látogatói szemmagasságból szinte elképzelhetetlen, hogy a térnek van egy másik oldala: ahol például a Néprajzi Múzeum is áll. Irodai felülnézetből viszont olyan az egész, mint egy nagy terepasztal: különös, robotszerűen mozgó gépekkel, láthatósági mellényes, sisakos LEGO emberekkel, akik cikáznak, ülnek, állnak, kalapálnak...

 

A haza tüze (2013. október)

1991-ben a Magyar Köztársaság október 23-át nemzeti ünnepnek nyilvánította, mint az 1956. évi forradalom és szabadságharc kezdetének, valamint a Magyar Köztársaság 1989. évi kikiáltásának napját. Az ünnep lehetőséget teremt arra, hogy a nemzetről, az ünnepről, a hazáról, az emlékezésről és a felejtésről gondolkodjunk - használati tárgyak társadalmi terének bemutatásával, muzeológus szemmel.

Októberben a hónap kortárs műtárgya egy műanyag öngyújtó. Egyik oldalán a piros-fehér-zöld nemzeti lobogó a Szent Koronával, a másikon a fehér-piros árpádsávos székely-magyar rovásírás felirattal. A kettő között: vonalkód. A gyújtó fém részen ROYAL felirat. Egyszerű funkció: adj tüzet; egyszerű üzenet: hazaszeretet. Az alkalmazott szimbólumrendszer mégis nehezen kibogozható jelentéssel bír. De mitől egyszerű, mitől különös, miért összetett, mi a felirat, mit jelent ez a tárgy? És mit kezd ezzel ma egy muzeológus?
   

 

Szív és csillag (2013. szeptember)

A képen látható csizma halványzöld színéből, fehér talpából, szíves és csillagos díszítéséből nyugalom és időtlenség árad. A tárgy mögött mégis izgalomra okot adó történetek húzódnak: történetek, melyekben egyszerre van jelen Európa nyitottsága és elszigetelődése, határtalansága és korlátoltsága, etnikus sokszínűsége és háborúkkal terhelt 20. százada.

A gumicsizmát a horvátországi Vukovár mellett működő Borovo cipőgyárban gyártották, valamikor a 2000-es évek elején. Mai városi viselet, ami a gumi ipari megmunkálásával készült: a kaucsuk vulkanizálásával. Az eljárás során rugalmassá tett nyersanyagot a csizma béléseként szolgáló textilre vulkanizálták. Az erős, jól formázható, teljesen vízálló anyag tökéletesen alkalmas cipők, csizmák és rugalmas talpak készítésére...

 

A makett (2013. július/augusztus)

A képen a Kikapcsolódás című makett alkalomhoz illő részlete látható. A makett 2006-ban, a műanyag című kiállításhoz készült. Lássuk hogyan és miért?

Minden egy Holiday-settel kezdődött: amelyben megvoltak a legfontosabb nyaraláshoz, kiránduláshoz tartozó kellékek: hat gumimatrac, három gumicsónak, négy szörfdeszka vitorlarúddal, négy kerékpár. De a készlet ínyenc részleteket is rejtett: nyolc sörösrekeszt, a hozzá való "rekeszesített" söregységekkel, és negyvenkilenc darab egyesével öntött, alig több mint két milliméter nagyságú sörösüveggel...

 

A felfújható fotel (2013. június)

Habkönnyű nyári tárgy. Hűsítő kék, levegős és formabontó. Flexibilis, hajlékony és felfújható. A jellemzés alapján elsőre biztos nem bútorra gondolnánk. Nem ugrana fel belső képernyőnkön a bútor ideája. Vagy mégis?

Az 1967-ben Jonathan De Pas, Donato D'Urbino, Paolo Lomazzi és Carla Scolari tervezte a Blow nevű, lakásba szánt, felfújható PVC-fotelt, amit Olaszországban 1968-tól kezdett gyártani a Zanotta. A bútor ideáját a felfújható csónakok inspirálták: kis tömeg, egyszerű tárolás, áttetszőség...

 

A street art és a múzeum (2013. május)

Tárgy is meg nem is, múzeumi is, meg nem is. Így aztán jogos a kérdés: mi végre és mi ez?
Bringatároló és járdafestés. Utcatárgy és utcadekoráció. A Néprajzi Múzeum főbejárata mellett. A lépcsőtől jobbra. De nézzük a kontextust!

Egyre bámulatosabb járművek népesítik be a Múzeum előtti teret. Épül a tér. A fáknak csaó, a villamos helyett buszon imbolyognak a katasztrófaturisták a téren át...

 

A szandál (2013. április)

Lépjünk egyet előre: hello tavasz, helló nyár! Próbáljunk meg úgy tenni, mintha már nem télikabátban járnánk. Mintha a csizmák és a téli bakancsok már hetek óta a szekrény tetején pihennének bedobozolva. Mintha rövidnadrágot vagy virágos pörgős szoknyát hordanánk - ha esik, ha fúj. Mintha. Mintha. Ilyenkor már vége a téli leárazásnak, idén a húsvéti ajánlatokat is hamar megúsztuk, így aztán a boltokban a tavaszi és a kora nyári termékek kerültek az első polcokra. Tegyük mi is meteorológiai tavaszt a múzeumi raktár első polcára, és válasszunk áprilisra egy igazán jókedvű műtárgyat: az áttetsző, csillogós, műanyag strandszandált...

 

A tojás (2013. március)

Idén tavasszal március utolsó napja Húsvét vasárnap. Nagyon korai, pláne, hogy néhány napja még hófalba fúródva tölthettük az éjszakát, ha erre szottyant kedvünk. Most viszont már építhetjük a fészket Húsvétra. A nyúlnak meg a tojásoknak.
Első látásra egyértelmű a kapcsolat a Húsvét és a kindertojás között. Az összetartó formai elem: a tojás alakzat. A tojás alakú csokoládé. És itt véget is ér a kapcsolat. A kindertojás ugyanis nem szezonális termék: minden évszakban kapható. Bár Húsvét előtt megugrik a kereslet...

 

 

 

 

 

 

A táska (2013. február)

Ha táska, akkor öltözködés. Sikk és divat. Na, meg pakolás, cipelés és teherhordás. Klasszikus néprajzi témák. A múzeum, a kiállítás és az idő első pillanatban talán nem jut eszünkbe róla. Pedig juthatna. Pláne, hogy rá van írva. Nép, múzeum, időtlen idő. Ez olvasható rajta.

Táska felirattal. Alkalmas öltözködésre, viselésre, hordásra, pakolásra és cipelésre. És divatozásra is. Színe vidám, már-már tavaszt idéző. Mégis ennél sokkal többet jelent: részletgazdag és elgondolkodtató. Nem csupán táska, hanem gondolat. Kommentár...

 

Az ablak (2013. január)

Ez az első látásra meglehetősen furcsa tárgy egy szovjet utasszállító repülőgép ablaka. A repülő sorozatgyártása 1959-től indult meg, és 1978-ig tartott. Jogos a kérdés: mit keres egy ilyen ablak a Néprajzi Múzeum gyűjteményében?

 

JEGYEK